info@glorjana.com

neskoncnost

Language frequencies

kosarica

0

18.12.2012

Strip-o-kritika

"Kritika je neke vrste literatura sama po sebi in bi se morala zavestno razvijati kot taka." – Harold Bloom

Decembra 2012 smo na Inštitutu IRIU izdali zbirko literarnih kritik v stripu. Gre za prvo zbirko te vrste v slovenskem in evropskem prostoru. Pred tem so risane kritike izhajale spletno, na strani Trubarjeve hiše literature. Strip-o-kritika je projekt v katerem je svoje znanje in kreativnost združilo osem predstavnikov mlajše generacije literarnih in likovnikov ustvarjalcev: Ana Baraga, Katja Perat, Ana Geršak, Nina Bric, Maša Pfeifer, Eva Jakimoska, Meta Šolar, Urban Zorko.

Cilj projekta je bil generirati kreativno in konstruktivno kritiko ter jo preko risbe približati tistim, ki sicer ne spremljajo literarne kritike, s tem pa spodbuditi večjo mero kritičnega razmišljanja. Zbirka je bila namenjena tako višjim razredom osnovnih šol kot tudi dijakom, študentom in vsem tistim, ki bi želeli literaturo spoznavati skozi inovativen in svež pristop. Cilj je bil podati literarno kritiko in premislek o literaturi na sproščen, a strokoven način, kar je bilo primerno branje tudi za vse, ki jih zanima alternativen pogled na literarno kritiko.

Zbirko sestavlja pet poglavij na 120 risanih straneh. Tematski sklopi so posvečeni različnim žanrom popularne literature, ki je v veliki meri brana, a premalo reflektirana. Strip-o-kritika se ukvarja z vprašanjem: Kaj in zakaj beremo? Ker se literarna kritika v večini primerov ukvarja le z deli višje umetniške vrednosti, pušča ob strani tako imenovano plažno literaturo. Ker pa ta predstavlja velik delež branega, s svojo vsebino na povprečnega bralca brez dvoma vpliva.

O Strip-o-kritiki v medijih:

Časopis Dnevnik, Sandra Krkoč: Literarna kritika v novih oblikah: Kritika (tudi) kot zabava, 21. oktober 2012: "Kritičarka in pesnica Katja Perat pa se je v stripovski formi lotila analize romana Odličen dan za atentat Vladimirja P. Štefanca. Novonastali kritiški žanr jo navdušuje predvsem, zato ker avtorja sili v ustvarjalno 'rekreacijo': Pri klasični kritiki je težišče postavljeno v intelektualno razsojanje, risana kritika pa je v bistvu čisti kreativen projekt, ki se sicer naslanja na neko že izgotovljeno umetniško resničnost, vendar se tudi sama poslužuje prijemov umetniškega ustvarjanja."

Planet SIOL.net, Kritika plažne literature v obliki stripa, 18. december 2012: "V kontekstu risane kritike, ki omogoča drugačna branja besedil, se kritikovo delo začne po principu filmske adaptacije romana, s pisanjem scenarija za strip po knjižni predlogi. Fabulo kritik preobrazi, v njo pa vstavi lastne analitične elemente, ki jasno izražajo njegovo sodbo. S citiranjem sloga, likov, prostora in dogodkov avtor ohranja referenco na recenzirano delo.“